Tatra805 Radio - RotorMania

Přejít na obsah

Hlavní nabídka:

Tatra 805 Radiovůz (27.4.2015)


Lehký terénní nákladní vůz Tatra 805 byl vyvinut na základě požadavku armády v roce 1952. Vynikající prostupnost terénem, možnost umístění mnoha nástaveb ale naopak neekonomický provoz, slabý motor (který v posílené verzi byl montován do legendárních osobních automobilů Tatra 603) a extrémně slabé bubnové brzdy byly důvodem, proč tento nákladní automobil nebyl v civilním provozu tak rozšířen.

Model z resinu vyrábí firma I.CAR. Je dodáván s fotografickým návodem, slídovými okny, doplňkovými leptanými díly a obtisky. Fotografický návod sestává ze tří ne příliš zřetelných fotografií modelu v různé fázi stavby. Často je proto třeba na internetu dohledávat, kam který detail patří. Resinové díly věrně kopírují reálnou předlohu. Jednotlivé díly je třeba opatrně z odlitků odřezávat, což kromě velké pracnosti nese riziko poškození dílů samotných. Navíc někdy není zřejmé, kde se má díl od odlitku oddělit. Doplňky z leptů jsou bez chybičky, stejně tak potěší i potištěná slída na zasklení kabiny oken nástavby (to píši přestože vím, že zasklývání modelů je disciplína sama pro sebe).


Celou stavbu jsem si rozdělil do 4 částí- nástavba, střecha nástavby, kabina a podvozek. Ke každé části pár slov a nějaký ten obrázek.

Střecha nástavby - samostatně se jí věnuji proto, že je třeba na ní umístit dvě svislé antény, které je třeba zasadit do nástavců. Ve skutečnosti to znamená oddělít z nálitků malé nástavce, přilepit je na střechu a pak je provrtat a prostrčit provrtanou dírou drát. Střechu bude možné přilepit na nástavbu až po zasklení nástavby v poslední fázi stavby.



Podvozek - oddělit kola z odlitků a zároveň nepoškodit jejich krásně provedenou stuktůru bylo pro mě nemožné. Složit a začistit rám včetně tatrováckého rozvodu je z tohoto pohledu hračka. Přesto si nejsem jistý, zda-li jsem rám složil správně, připadá mi, že je malá světlá výška mezi horní části pneumatiky a blatníkem. Rám jsem vypodložil, což nebude to na modelu vidět a zároveň
pocitově výška je správná.

Nástavba - musel jsem zůžit tloušku stěny v místech, kde jsou okna tak, aby skla nebyla "utopená" v karosérii. Krásné lepty - žebřík a zaslepení oken jsem umístil tak, jak jsem našel na dobových obrázcích. Tažné zažízení je také na svém místě.

Kabina - velmi opatrně jsem brousil výřeny pro okna. Koupil jsem od firmy I.CAR dva typy Tatry 805. Radiovůz a výsadkovou verzi, která má sklápěcí přední okno. Výsadková verze se proto dodává s leptem předního skla - tento kus by se podle mého názoru měl dodávat ke všem stavebnicím, je modelový a skvěle vystihuje vsazené čelní sklo. Prozatím jsem přilepil zpětná zrcátka a stupačky, chybí blatníky, a madla.

Pro představu velikosti modelu v měřítku 1:87 přidávám několik obrázků ve srovnání s 1,-Kč.

Všechny tatry 805 měly 4 madla připevněná ke kabině. Stejně tak měl radiovůz madla usnadňující vstup do vozu (jedno z boku, jedno vzadu), stupátko (na rozdíl od madel součást leptu) a schůzky. Na nástavbě je vedle tažného zařízení místo na schůzky , přesto součástí modelu nejsou (pro jistotu jsem zkontroloval i druhou stavebnici radiovozu, jestl jsem náhodou schůdky při manipulaci neztratil). Vše bude potřeba na model připevnit. Zároveň jsem začal na model nanášet tenké vrstvy zelené barvy, podvozek matně černá.



 
 
Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky